Hoppa till huvudinnehållet

1921

Grundar man en godisfabrik, heter man självklart Gottfrid!

Den 6 september 1886 föddes en man i Stora Tuna vid namn Gottfrid Eklund. Han lär ha varit en särdeles envis man och har genom sitt arv till eftervärlden förnöjt många människor, och kommer att göra så långt in i framtiden. Efter en framgångsrik karriär som byggnadsingenjör bl.a. i Dalarna slog sig Gottfrid ner i Stockholm och grundade Kolafabriken Aroma som senare blev Konfektyrfabriken Aroma. Att han hette Gottfrid är visserligen en slump, men en ytterst passande sådan. Som många andra historier om framgångsrika företag börjar även denna i en enkel lokal, i det här fallet ett kök i Vasastan. Gottfrid kom i kontakt med en viss Max Forslund som lär ha snappat upp ett recept på kola i en tidning. Tillsammans bestämde de sig för att experimentera med receptet. De hyrde in sig i ett kök i Vasastan, och så var det hela igång. De gjorde allt för hand och började sälja kolan i mindre butiker runt om i Stockholm. Framgången lät inte vänta på sig. Stockholmarna började fatta tycke för Aromas gräddkola och år 1921 inregistrerades Kolafabriken Aroma. Adressen är då Folkungagatan 8 D.

1928

Depressionens tröstmedel

Trettiotalet var något av en experimentverkstad för alla godisfabrikanter. Det dök upp godis i alla möjliga former och färger. Kola, gelé och skum. Kolorna fick namn som exempelvis Idrottskola – Aromas största succé i kolasortimentet med samlarbilder på idrottsstjärnor. Skumfigurer fanns i form av punschflaskor och gelébitarna kunde föreställa bilar, flygplan och kändisar som Greta Garbo. I mitten av trettiotalet introduceras Aromas gröna grodor, krokodiler och andra välkända figurer. År 1936 blir året då Aroma växer sig riktigt stort samtidigt som världen försöker ta sig ur sin hittills värsta depression.

Framtiden var gjuten i gelé

I slutet av trettiotalet blev smågodiset all populärare. Kolorna var fortfarande storsäljare, men så småningom blev även geléprodukterna något för var mans mun. Under denna expansiva period planerade Gottfrid fabriken själv och många nya medarbetare tillkom. I slutet av trettiotalet fanns det cirka 100 anställda, vissa av dem blev trogna Aroma i flera decennier. Gottfrid blir nu medveten om att framtidens njutningsmedel är gelé -ett tilltalande material som enkelt går att stöpa i en mängd olika fantasifulla former och färger. Svenska klassiker som Geléhallon, Hallonbåtar och Lakritsbåtar så sitt ljus 1928.

1930

Jerrefeldt - Aromas Le Corbusier

Kola var den framgångsrika produkten på tjugotalet men vad som kom att känneteckna Aroma var geléprodukterna. En konstnärlig själ vid namn Jerrefeldt anställdes 1928. Det är Jerrefeldt som är upphovsman till några av de mest framgångsrika produkterna i Aromas sortiment. Några skisser eller andra bevis på hans begåvning finns inte bevarade. Troligen var han anställd som vanlig fabriksarbetare där framställningen av figurerna var en bisyssla. År 1931 lanseras Jerrefeldts första kollektion och några av Aromas välkända orginal, råttorna, ormarna och verktygen.

Ett gott hantverk är grunden

Själva framställningen av formen började med några enkla pennskisser. Förslagen bearbetades och förenklades för att nå en tilltalande form. Utifrån ett ”original” som gjordes i gips eller trä skapades sedan en större gjutform; en gjutlåda i vilken gelén hittade sin alldeles speciella form i ett lager majsmjöl. Proceduren för framställning är fortfarande densamma, liksom många av de karakteristiska formerna. Ordet konfektyr härstammar för övrigt från det latinska ordet conficeresom betyder framställa.

1930

Sega råttor åt folket

Den kanske mest kända av Aromas gelébitar är geléråttan som genomgått vissa förvandlingar genom åren, främst handlar det om olika storlekar. Idag finns det geléråttor som väger hela 2 kilo! Att godis är något som de flesta uppskattar är inget nytt. Trots det betecknas godis inte sällan som något barnsligt och till och med onödigt. Men även stora män som Olof Palme lär ha haft Aromas råttor som sitt favoritgodis. Historien förtäljer dock inte om han bjöd sina politikerkollegor på de gula och gröna, och behöll de röda för sig själv.

Vardagsrealism och godisglädje

Godis är ett av livets stora glädjeämnen, så historien har nog varit full av godisformer hämtade ur vardagen. Den vardagsrealism som förr avtecknade sig i godisbitarna är visserligen ett minne blott. Men kanske får vi en dag uppleva godisbitar i form av sega laptops eller salta smartphones, lika självklart som man en gång mumsade på bussar och spårvagnar. Enda kruxet är väl att man får ändra sortimentet lika ofta som tekniken ger oss nya fantastiska prylar.

1960

Uppskattade kopior

Att gräva i godisfabrikens skrymslen och vrår väcker många minnen till liv för de som var med när godsakerna var färskvara. Bland de gamla formarna kan man bland annat hitta en buss märkt SJ och rutten Ystad-Skanör, en spårvagn från Stockholms Spårvägar och naturligtvis den folkkäraste av bilar – Volvo PV. Frågan är om Aroma inte levererade betydligt fler modell 444 än fabriken på Hisingen. För de som föredrog vår andra biltillverkare fanns Saab 92 att tugga på.

Svensk form när den är som godast

Svensk design är känd för sin renhet och enkelhet. Aromas sortiment är inget undantag. När man begrundar begreppet klassisk design så är det nog så att det är de enkla råttorna, grodorna, krokodilerna som bibehållit sin popularitet. Naturligtvis harsmaken gjort sitt till. Men som alla gourméer vet, har även utseendet en stor betydelse. Vem har sagt att bra formgivning inte hör hemma i godispåsen?

2000

Utsökt choklad

Sedan 2004 tillverkar och säljer Aroma även högkvalitativa chokladprodukter, framförallt för lösviktsmarknaden. Stens choklad AB i Torshälla införlivades i april 2004 till företaget. I Torshälla tillverkas ett flertal storsäljare i lösviktskoncepten som Äkta Krokant, Jordnötsruta och Molle Grädd.

Konfektyr i centrum

I dagens storskaliga samhälle är vi vana vid att godis produceras på gigantiska anläggningar. Men Aroma är allt annat än en storindustri. Det är egentligen inte så mycket som förändrats under åren. Framställnings proceduren är fortfarande densamma. Visst har vissa tekniska nymodigheter och nya människor tillkommit. Men andan och recepten är desamma. Så nästa gång du stoppar en seg råtta i munnen, tänk på Gottfrid, Jerrefeldt och de andra på Aroma – och njut av svensk form när den är som godast.

2020

Aroma förvarvar Dals

2019 Förvärvar Aroma samtliga aktier i Dals Konfektyr. Aroma blir därmed Sveriges tredje största tillverkare av konfektyr med en ledande position som producent av lösgodis på den svenska marknaden.

Ny design och grafisk identitet

Aroma lanserar en ny grafisk identitet och tar nästa kliv på sin varumärkesresa